Over Klerx schoenen

P.J. Klerx en Zonen is gelegen in het mooie Waalwijk, een stad die zich in de regio de Langstraat bevind: het centrum van de Nederlandse schoenenbranche.

Vader Klerx is in 1980 gestart met het agentuur schap Elisabeth, een Oostenrijks schoenenmerk waaruit later het merk Paul Green voortkwam. Hij schreef de orders en zij leverden uit, rechtstreeks aan de winkelier. In dat zelfde jaar kwam zijn zoon Hans Klerx hem versterken en een jaartje later in 1984 werd P.J. Klerx en zonen opgericht. Twee  jaar na de oprichting van het bedrijf werden we agent van het merk Lumberjack. Van agent werden we distributeur en kregen toen ook te maken met orders en voorraden die gefinancierd moesten worden. In 1991 is ook zoon Nico Klerx thuis komen werken nadat hij eerst de Vakschool in Duitsland heeft gevolgd en vervolgens jaren als schoenmodelleur werkte en woonde in Duitsland en Portugal.

Jarenlang was Klerx schoenen met de merken Paul Green en Lumberjack succesvol en stonden bekend om zijn kwaliteit en service. Maar de markt veranderde en er moest iets gebeuren om de teruglopende omzet de compenseren. Na lang aandringen kreeg Klerx van Lumberjack de ruimte om zelf iets te doen in de vorm van een licentie voor kinderschoenen. In 2001 stonden de eerste schoenen in de winkel en dit was direct een groot succes.

Niet veel later, in 2004, besloten de heren om een eigen merk in de markt te zetten. Dat merk werd Red-Rag boys & girls, een alternatief naast Lumberjack. Destijds werd de Nederlandse kinderschoenenmarkt gekenmerkt door veel-van-hetzelfde en een gebrek aan lef. Er was behoefte aan een prikkelende rode lap, een ‘red rag’.
Red-Rag boys & girls is een eigenzinnige collectie kinderschoenen die bruist van creativiteit en humor. De gekke details en prints zijn stoer en brutaal. Red-Rag is wel even wat anders: de schoenen zijn opvallend, extravagant en verre van serieus en degelijk. www.red-rag.com

Een jaar later, in 2005, breidde wij uit met Red-Rag men & women. Het resultaat: een eigenzinnig schoenenlabel van Nederlandse bodem. No-nonsens, stoer, ietswat brutaal, authentiek, mooi door zijn eenvoud maar met een ruw randje en verrassende materialen. www.red-rag.com

In 2008 lanceerde wij een tweede kinderschoenenmerk, Develab dat ook snel succesvol werd. Bij dit merk wordt jarenlange ervaring (mode is immers een cyclus) gecombineerd met technisch vernuft. Dit resulteerde in een leuke vrijetijdsschoen voor kinderen in een modern jasje. Inmiddels zijn wij met Develab al meer dan 10 jaar hèt Nederlandse schoenenmerk voor ondeugende, fantasierijke en nieuwsgierige kids. www.develab.nl

De tiende Gouden Koe, de jaarlijkse award van de Schoen- en Ledersociëteit de Langstraat voor een bijzondere uitblinker in de branche, is op donderdag 14 december 2017 uitgereikt aan het Waalwijkse familiebedrijf PJ Klerx en Zonen. Het SeLL-bestuur, bestaande uit Albert Haan, Jacorine de Graaff, Joep Hamburg en Johan Timmermans, is samen met de Gouden Koe-winnaar van 2016 Van Haren tot deze keuze gekomen.

De drie directieleden van Klerx Schoenen, Nico, Hans en Kees Klerx, namen de opsteker in ontvangst uit handen van Marc van Delft, ondernemer en directeur van totaalinstallatiebedrijf de Van Delft Groep. Nico Klerx is algemeen directeur en verantwoordelijk voor HR, finance, marketing en strategie binnen het bedrijf. Hans Klerx is commercieel directeur, manager verkoop en agent voor Paul Green Nederland. Kees Klerx is manager product en verantwoordelijk voor de inkoop, research & development en ontfermt zich over de verkoop van de kinderschoenen.

Joost van Disseldorp, directeur van Van Haren en winnaar van de Gouden Koe 2016, lichtte de keuze als volgt toe: “PJ Klerx en Zonen heeft op een succesvolle manier de transitie van importeur naar eigen merken doorlopen. Constante kwaliteit, service, partnership, authenticiteit, ambitie, gedrevenheid en lef om vanuit eigen kracht te ondernemen zijn de basiscomponenten van het succes van dit familiebedrijf. Tijdig is een nieuwe weg ingeslagen om onafhankelijk te zijn van derden. Slim wordt gebruikgemaakt van moderne communicatiekanalen en sportsponsoring. Maatschappelijke betrokkenheid siert de ondernemers. Onder meer door meer voorraad aan te houden, waaruit afnemers via de B2B-webshop in het seizoen kunnen bijbestellen, wordt ingespeeld op de eisen van de markt. De ondernemers hebben de durf om nieuwe wegen in te slaan, om veranderingen door te voeren die de tijd verlangt. Want hij die zijn eigen weg gaat wordt niet snel ingehaald. Dit maakt PJ Klerx en Zonen een terechte winnaar van de Gouden Koe 2017!”